De zoekmachines zijn allesbepalend voor je marketingstrategie. Een marketingstrategie zonder rekening te houden met het online zoekgedrag van je doelgroep bestaat al lang niet meer. Maar hoe pak je het nu aan?
De aanpak is in de loop der jaren behoorlijk veranderd. Voorheen kon je zoekmachines heel goed ‘verleiden’ door trefwoorden zoveel mogelijk te herhalen in de tekst, externe linkjes aan te maken (op zelfgebouwde websites), zelfs door trefwoorden te verbergen in je tekst.
Al een behoorlijke tijd is Google niet meer zomaar te misleiden. Google wordt steeds ‘natuurlijker’ in zijn zoekresultaten. Dat betekent dat Google teksten steeds meer beoordeeld zoals een mens dat zou doen (de Hummingbird-update was hier verantwoordelijk voor).
Semantic Search
De toekomst van SEO is gericht op Semantic Search. Semantic Search houdt in dat een zoekopdracht of tekst op internet in een context kan worden geplaatst, kan worden geïnterpreteerd. De zoekmachines kunnen de samenhang tussen woorden interpreteren. Een bekend voorbeeld is het zoeken naar informatie over ‘het Witte Huis’. Niet per sé de teksten waarin ‘het Witte Huis’ wordt herhaald zijn relevant (dan kan het elke tekst zijn over een wit huis). Maar de teksten waarin de zaken die gerelateerd zijn aan het onderwerp ‘het Witte Huis’, zoals Barack Obama, Washington, zijn relevant.
Wat kun je doen om ervoor te zorgen dat jouw website klaar is voor deze nieuwe manier van zoeken? Hoe maak je je website geschikt voor semantic search?
Online aanwezigheid en reputatie
Net als mensen is betrouwbaarheid en ervaring ook voor zoekmachines van belang voor de beoordeling van je organisatie, product etc. Zorg er dus voor dat je online voldoende aanwezig bent, met relevante content. Hiermee laat je zien dat je een serieuze partij bent met juiste (relevante) ervaring en kennis. Zorg ervoor dat je online een goede reputatie opbouwt door aanwezig te zijn op meerdere websites liefst met autoriteit, die passen bij je doelgroep.
Content
Zoals gezegd zorg voor content, relevante content. De relevantie heeft direct effect op je reputatie en dat effect wordt alleen maar groter als die content echte waarde heeft voor je doelgroep. Wanneer is content relevant? Als het de moeite waard is om het door te sturen. Dus ga vooral bij jezelf te raden, wanneer zou ik informatie op internet doorsturen in mijn eigen netwerk? Je content zo persoonlijk en eenvoudig mogelijk maken kan hierbij helpen.
Onderwerp in plaats van keywords
In plaats van alle energie stoppen in het zoeken van het perfecte keyword, is het steeds relevanter om je te richten op onderwerpen. Zoekmachines zijn steeds beter in staat om zoekvragen te interpreteren, dus zijn vooral op zoek naar pagina’s waarop het onderwerp waarnaar gevraagd wordt behandeld. Zorg er daarom voor dat je zoveel mogelijk relevante informatie verwerkt in je tekst rondom jouw gekozen onderwerp. Daarbij gaat het dus niet om enkele keywords, maar om veel gerelateerde keywords.
Social Media
Een goede 'online presence' betekent ook dat je sterk aanwezig moet zijn op social media. Zorg voor een continue, actuele communicatie via verschillende social media kanalen.
Google+
Door een Google+-pagina kun je al je online activiteiten op 1 plek in beeld brengen. De pagina is een totaaloverzicht van je ‘online presence’. Een Google+ pagina stimuleert je vindbaarheid in de zoekmachines. Net zoals een Google Mijn Bedrijf (voorheen Google Places) niet mag ontbreken in je online marketing strategie.
Technische aanpassingen
Ook technische aanpassingen zijn nodig om je website semantic-proof te maken. Door bijvoorbeeld schema.org te integreren in je website, geef je Google extra informatie om jouw website op de juiste manier te interpreteren en waarschijnlijk ook sneller te interpreteren.
Belangrijkste conclusie is niet meer te communiceren richting een zoekmachine, maar de mens achter de zoekmachine.
Over de Auteur: |