Sars Verhuizingen blijft kijken waar stroming van producten efficiënter kan worden ingericht

  • Logistiek & Vervoer

Met de verhuizing naar een groter pand is bij Sars Verhuizingen sprake van een efficiëntere stroming van producten door het bedrijf. Directeur Michel Sars denkt ondertussen alweer na over de volgende stap: “In de toekomst willen we met het bouwen van een laad- en losdock containers en vrachtwagens nog sneller inladen.”

Sars Verhuizingen blijft kijken waar stroming van producten efficiënter kan worden ingericht

In het nieuwe pand behoren onnodige handelingen tot het verleden. “We hoeven nu veel minder te verplaatsen.” De voormalige opslagruimte van 2.000 vierkante meter verdubbelde met de verhuizing. Medewerkers die heftrucks en machines besturen, maken niet langer onnodige transportbewegingen. Dat was tot voor kort wel nodig, want het warehouse stond volledig volgestapeld. Producten moesten eerst worden verzet voordat met het echte werk kon worden begonnen.

Internationaal

In het warehouse arriveren uiteenlopende goederen, van nieuwe keukens en drukkerijmachines tot onderdelen voor de bouw en compressoren voor de industrie. “Wij slaan alles op, met levensmiddelen en chemicaliën als uitzondering.” Op het terrein in Den Bosch worden de goederen opgeslagen, verpakt en over de hele wereld verzonden. Sars verzorgt het complete traject, van fabrikant tot klant. Dat geldt ook voor het overzeese transport, waarvoor het bedrijf de douaneafhandeling voor zijn rekening neemt. Met eigen heftrucks en vrachtwagens worden die naar de klant vervoerd, in zowel binnen- en buitenland. De verhouding is 60-40: zestig procent van de goederen vertrekt naar het buitenland.

Netwerk

“Goederen worden hier opgehaald, of de klant wil dat de leveringen naar een andere locatie worden gebracht. Daarvoor schakelen we ook andere transportbedrijven in, waaronder transporteurs en luchtbevrachters. Voor iedere uitdaging hebben we een lijntje lopen.” Op dit moment gaat een groot deel van de goederen richting Azië, maar Sars weet dat op basis van de vraag over een half jaar weer net zoveel goederen naar Afrika of Amerika vervoerd kunnen worden.

Laad- en losdock

“Afgelopen zomer zijn we verhuisd en werken we met ons tienkoppige team en het wagenpark dat uit vijf bestelwagens en vrachtwagens bestaat hard om aan alle verzoeken van opdrachtgevers te voldoen.” Dat neemt niet weg dat de volgende toekomstplannen alweer vorm krijgen in het hoofd van de directeur van het opslag- en transportbedrijf. Met het bouwen van een laad- en losdock moet de goederenstroom nog efficiënter worden ingericht. “De verwezenlijking heeft nu nog geen prioriteit, maar staat wel hoog op onze lijst.”

Inspanning

Niet voor niets, want een groot deel van de machines dat binnenkomt, weegt tussen de drie en vijf ton. “De machines die we vervoeren, worden ieder jaar zwaarder. Denk aan luchtkoelers die naar verwerkers in de vlees- en visindustrie worden gebracht.” Een laad- en losdock stelt de medewerkers van Sars in staat direct met een heftruck containers en vrachtwagens in te rijden. Dat scheelt hen een enorme hoeveelheid aan tilwerk. Zware goederen waren nu ingeladen met een pompwagen of door middel van rollen of schuiven. “Dat kost inderdaad flink meer arbeid. Iedere week komen hier vier tot vijf volle vrachtwagens met trailers het terrein opgereden met goederen die moeten worden opgeslagen en ook weer ingeladen.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

Meer informatie over SARS VERHUIZINGEN EN VERPAKKINGEN B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Tijssen-cs Tijssen CS | Accountants & Adviseurs

Meerwaarde door samenspel